El paper del voluntari/a en la societat és fonamental per construir una comunitat més solidària, justa i empàtica. Els voluntaris i les voluntàries aporten els seus temps, coneixements i habilitats de manera desinteressada, generant un impacte positiu en la vida de les persones i millorant les condicions de diversos col·lectius socials. La seva tasca va més enllà de les accions concretes que duen a terme; contribueixen a modelar una societat més cohesionada i sensible a les necessitats dels altres
Consultant internet a la pàgina "el significat profund del voluntariat - social.cat", destacaria que el paper del voluntariat ha de ser un paper actiu i compromès.
Ha de tenir un paper fonamental en la construcció d'una societat més justa i cohesionada.
Fomentar la solidaritat, la cohesió social, permetre a la població treballar com a col.lectiu.
Ser una plataforma per a la inclusió i la diversitat.
Actuar com a un desenvolupament personal i comunitari.
Reduir desigualtats socials, en cara que es tracti d'accions petites.
Donar suport a les persones més vulnerables.
Ha de tenir un paper fonamental en la construcció d'una societat més justa i cohesionada.
Fomentar la solidaritat, la cohesió social, permetre a la població treballar com a col.lectiu.
Ser una plataforma per a la inclusió i la diversitat.
Actuar com a un desenvolupament personal i comunitari.
Reduir desigualtats socials, en cara que es tracti d'accions petites.
Donar suport a les persones més vulnerables.
En resposta a Berta Llobera Corbella
Re: Paper voluntariat a la societat
per Berta Llobera Corbella -
Afegiria també el següent (extret d'una consulta a internet a "L'acció voluntària - Fundació Salud y Comunidad":
Podríem dir que el paper del voluntari és actuar dins una organització sense ànim de lucre per persones que, altruísticament i solidària intervenen amb les persones i la realitat social, davant de situacions de vulnerabilitat, privació o manca de drets o oportunitats per assolir una millor qualitat de vida, una major cohesió com a expressió de ciutadania activa organitzada. Persona que, per elecció pròpia, dedica una part del seu temps a l'acció solidària i altruista, sense rebre cap remuneració.
Podríem dir que el paper del voluntari és actuar dins una organització sense ànim de lucre per persones que, altruísticament i solidària intervenen amb les persones i la realitat social, davant de situacions de vulnerabilitat, privació o manca de drets o oportunitats per assolir una millor qualitat de vida, una major cohesió com a expressió de ciutadania activa organitzada. Persona que, per elecció pròpia, dedica una part del seu temps a l'acció solidària i altruista, sense rebre cap remuneració.
En resposta a Berta Llobera Corbella
Re: Paper voluntariat a la societat
Hola Berta i Carmen, Llegint els vostres comentaris, estic totalment d'acord amb les definicions que apunteu. Potser per afegir, si que penso que a mi em costa pensar en la diferència entre la "participació" i el "voluntariat". Jo com a persona considero que he de participar en la societat de moltes maneres i sóc activa políticament parlant. Participo en moltes accions de les quals de vegades m'han donat les gràcies per participar de forma voluntària, però fins a quin punt és voluntariat? Les persones voluntàries que han anat a donar suport a la catàstrofe de la Dana, per mi són persones voluntàries però alhora penso que és evident que han d'anar a donar suport, que és evident que has de participar. En fi...entenc que el voluntariat és una forma de participar, però si ets una persona que participa activament a la comunitat crec que és més complicat establir la línia de quan estàs fent o no voluntariat.
Per mi ser voluntari ha significat fer alguna cosa per un altre i que ha tingut una conseqüència positiva. Jo crec que si faig voluntariat és perquè vull veure l'impacte que allò ha desencadenat. Quan no veus l'impacte potser es desmotives.
Els principals reptes del voluntariat actualment giren entorn de la sostenibilitat, la professionalització i la
motivació a llarg termini:
Sostenibilitat i finançament: Un repte important és la manca de recursos econòmics, ja que moltes
entitats depenen de donacions, subvencions i ajudes que no sempre són estables. Això dificulta la
continuïtat i qualitat dels programes, ja que els voluntaris necessiten formació, coordinació i, en alguns
casos, materials o infraestructures que requereixen finançament constant.
motivació a llarg termini:
Sostenibilitat i finançament: Un repte important és la manca de recursos econòmics, ja que moltes
entitats depenen de donacions, subvencions i ajudes que no sempre són estables. Això dificulta la
continuïtat i qualitat dels programes, ja que els voluntaris necessiten formació, coordinació i, en alguns
casos, materials o infraestructures que requereixen finançament constant.
Professionalització i reconeixement: Amb l'augment de la complexitat de les problemàtiques socials,
també ha crescut la necessitat de comptar amb voluntaris formats en àrees específiques (educació, salut
mental, mediació, etc.). Tanmateix, molts voluntaris no reben una formació adequada, fet que pot afectar
la qualitat de la intervenció. A més, el voluntariat sovint no és reconegut en igualtat de condicions amb
altres experiències laborals, tot i que els voluntaris adquireixen habilitats valuoses.
Retenció i motivació a llarg termini: Els voluntaris poden experimentar "esgotament emocional" per la
càrrega emocional que suposa treballar amb col·lectius vulnerables o per la pressió de mantenir el
compromís en projectes de llarga durada. Trobar maneres d’evitar el desgast i de mantenir la motivació és
clau per garantir la continuïtat i qualitat dels programes de voluntariat.
també ha crescut la necessitat de comptar amb voluntaris formats en àrees específiques (educació, salut
mental, mediació, etc.). Tanmateix, molts voluntaris no reben una formació adequada, fet que pot afectar
la qualitat de la intervenció. A més, el voluntariat sovint no és reconegut en igualtat de condicions amb
altres experiències laborals, tot i que els voluntaris adquireixen habilitats valuoses.
Retenció i motivació a llarg termini: Els voluntaris poden experimentar "esgotament emocional" per la
càrrega emocional que suposa treballar amb col·lectius vulnerables o per la pressió de mantenir el
compromís en projectes de llarga durada. Trobar maneres d’evitar el desgast i de mantenir la motivació és
clau per garantir la continuïtat i qualitat dels programes de voluntariat.
¿Cual es el papel del voluntario? Apoyar una causa o comunidad, trabajan para mejorar una comunidad, ayuda a personas con vulnerabilidad, ambiental, emergemcias, desastres naturales. Complementar el equipo sin reemplezar los profecionales, apoyo adicional en hospitaleso familiaa, refugios.
Hola, Laia, estic molt d'acord amb tu, sobretot pel que fa al tema de la formació en àrees específiques. Per la meva experiència, sovint arribem a llocs on hi ha un perfil de gent que té unes necessitats molt específiques i em trobo que no tinc ni idea de com actuar. La bona voluntat no supleix els coneixements que no tinc en certes àrees.
He estat llegint els articles que hi ha penjats al mòdul i els trobo força interessants. Efectivament, el paper del voluntari dins la societat és tot allò que diuen: contribueix a la cohesió social i genera un impacte positiu a la vida de les persones. Estic absolutament d'acord, però què tal si sortim dels llocs comuns? Jo he decidit fer aquest curs perquè he estat molt de temps fent voluntariat i aquest darrer any vaig començar a un lloc a Barcelona on mai hi havia anat. El primer dia em van dir que pelés fruita per a les persones que feien cua per dinar, i així ho vaig fer. Vet aquí que vaig deixar un moment el ganivet sobre la taula i, molt amablement, un dels companys voluntaris em va dir que mai, mai podia deixar un ganivet sobre la taula i que seria millor que el dués lligat al davantal. Aleshores, vaig adonar-me que puc tenir tota la bona voluntat del món, però que si no em formo, en coses com aquesta puc arribar a fer nosa. És a dir, que si no tenim un coneixement exhaustiu de la tasca que hem de fer, podem arribar a entorpir la tasca dels que saben. He decidit formar-me per aprendre a fer millor allò que faig, fora de tot dubte del paper positiu que comporta, que imagino que la majoria podem estar d'acord