El paper del voluntariat

El paper del voluntariat

per Valery Reinemer De Oro -
Nombre de respostes: 2

Des del meu punt de vista, el paper de la persona voluntària a la nostra societat és clau perquè complementa i reforça allò que sovint no poden cobrir ni les administracions públiques ni els serveis professionals. En el cas d’una associació infantil, el voluntariat no només aporta suport en tasques concretes, sinó que també genera vincles afectius, referents positius i espais de confiança per als infants. Això té un valor social molt important, ja que contribueix al desenvolupament personal i emocional dels nens i nenes, especialment en contextos on poden existir mancances.

A més, el voluntariat també té una funció transformadora, perquè fomenta valors com la solidaritat, el compromís i la participació activa en la comunitat. No es tracta només d’ajudar, sinó també de prendre consciència de les realitats socials i implicar-se en la seva millora. En aquest sentit, la persona voluntària actua com a agent de canvi, encara que sigui a petita escala.

Pel que fa als reptes actuals del voluntariat, crec que un dels principals és la manca de temps i la dificultat de mantenir un compromís continuat. Moltes persones tenen ganes d’ajudar, però els costa sostenir la participació en el temps. Això pot afectar la continuïtat dels projectes, especialment en àmbits sensibles com el treball amb infants, on la constància és molt important.

Un altre repte és la necessitat de formació i acompanyament. No n’hi ha prou amb la bona voluntat: en molts casos, com en el treball amb nens i nenes, cal tenir certes habilitats i coneixements per actuar de manera adequada i responsable. Per això, les entitats han de fer un esforç per formar i donar suport als seus voluntaris.

Finalment, també destacaria el repte del reconeixement. Tot i que el voluntariat té un gran valor social, sovint no es visibilitza prou o es dona per fet. Reconeixe’l adequadament pot ajudar a motivar les persones i a donar-li la importància que realment té dins la societat.

321 paraules

En resposta a Valery Reinemer De Oro

Re: El paper del voluntariat

per Coral Font Moreno -
Estic totalment d’acord amb la teva reflexió. Has explicat molt bé que el voluntariat és una peça clau dins la societat, especialment perquè arriba a espais i necessitats que moltes vegades no poden cobrir-se només des dels serveis públics o professionals.

També comparteixo la idea que, en el cas d’una associació infantil, la tasca de la persona voluntària va molt més enllà d’ajudar en activitats concretes. El fet de crear vincles de confiança, oferir escolta i convertir-se en un referent positiu pot tenir un impacte molt valuós en el creixement emocional i social dels infants.

A més, m’ha semblat molt encertat destacar la funció transformadora del voluntariat. Quan una persona decideix implicar-se activament en la comunitat, no només està ajudant els altres, sinó que també promou valors com la solidaritat, la responsabilitat i el compromís social.

Respecte als reptes actuals, coincideixo plenament amb la manca de temps i la dificultat de mantenir la continuïtat. La societat actual sovint porta ritmes molt accelerats, i això fa més difícil sostenir un compromís estable, tot i tenir bona predisposició.

Finalment, també és molt important el que comentes sobre la formació i el reconeixement. Les persones voluntàries necessiten orientació, eines i suport per desenvolupar bé la seva tasca, i alhora és necessari donar visibilitat a la gran feina que fan.

En resum, has fet una aportació molt completa i realista sobre el valor del voluntariat i els desafiaments que afronta avui dia.

238 paraules

En resposta a Valery Reinemer De Oro

Re: El paper del voluntariat

per Yineth Fernanda Orozco Gutierrez -
Estic d’acord amb el que dius, sobretot amb això de que el voluntariat complementa els serveis, perquè al final hi ha coses que no es poden cobrir només des de lo professional. A més també m’ha agradat això que comentes dels vincles afectius, perquè moltes vegades el més important no és tant l’ajuda en si, sinó sentir-se escoltat i acompanyat.
Jo crec que aquí és on el voluntariat aporta molt, sobretot en àmbits com el sanitari, que aquesta part més humana es nota molt.

84 paraules