Reflexió sobre la funció social del voluntariat

Reflexió sobre la funció social del voluntariat

per Laetitia Martinez -
Nombre de respostes: 2

Hola a tothom,

Crec que el paper de la persona voluntària a la societat és fonamental, ja que contribueix a donar resposta a necessitats socials que sovint no estan totalment cobertes. Tal com s’explica al mòdul 1, el voluntariat és una acció lliure i altruista orientada al bé comú, i això converteix la persona voluntària en un agent de transformació social. No només ofereix suport directe, sinó que també promou valors com la solidaritat, la participació i la responsabilitat col·lectiva.

A més, el voluntariat no només beneficia les persones destinatàries, sinó també la persona voluntària, ja que afavoreix l’aprenentatge i el desenvolupament personal.

En relació amb els principals reptes del voluntariat, destacaria la dificultat de mantenir un compromís continuat, la necessitat de formació adequada i el risc que el voluntariat pugui substituir funcions que corresponen a professionals. També considero important millorar la captació i la visibilització del voluntariat per fomentar una major participació.

El voluntariat té un paper essencial en la societat actual, però necessita adaptar-se als nous contextos per continuar generant un impacte positiu.

https://voluntariat.gencat.cat

176 paraules

En resposta a Laetitia Martinez

Re: Reflexió sobre la funció social del voluntariat

per Maria Tosso Fall -
Hola Laetitia,
M'ha agradat molt la teva reflexió, especialment quan comentes que la persona voluntària és un agent de transformació social. Estic d'acord que el voluntariat no només ajuda a cobrir necessitats socials, sinó que també promou valors molt importants com la solidaritat i la participació.
També trobo interessant el que dius sobre el risc que el voluntariat substitueixi funcions professionals. Crec que és important que el voluntariat serveixi com a suport i acomapnyament, però sense substituir feines que corresponen a professionals formats.
A més, comparteixo la idea que cal donar més visibilitat al voluntariat per animar més persones a participar-hi i conèixer l'impacte positiu que pot tenir tant per a la societat com per al creixement personal.

Gràcies per compartir la teva opinió.
Atentament,
Maria Tosso

127 paraules

En resposta a Laetitia Martinez

Re: Reflexió sobre la funció social del voluntariat

per Valery Reinemer De Oro -
Hola!

M’ha agradat molt com has explicat el paper transformador del voluntariat. Estic d’acord que no només cobreix necessitats, sinó que també transmet valors i ajuda a construir una societat més solidària i participativa.

També trobo molt encertat el que comentes sobre el risc de substituir professionals. Crec que és important que el voluntariat complementi, però no reemplaçi, la feina especialitzada, perquè si no es poden generar situacions injustes o poc adequades.

I pel que fa al compromís i la formació, penso que cuidar i acompanyar les persones voluntàries és clau perquè se sentin segures i motivades. Si se senten part del projecte, és molt més fàcil que s’hi impliquin a llarg termini.

113 paraules